Tips för att ta vara på hjärtat
Tips för att ta vara på hjärtat
Ärftliga faktorer spelar in när vi pratar om hjärthälsa, men livsstilen är också mycket viktig för en god hjärthälsa. Vi ger dig enkla tips som kan hjälpa till att hålla ditt hjärta friskt.

Tips för att ta vara på...

Tips för att ta vara på hjärtat


Ärftliga faktorer spelar in när vi pratar om hjärthälsa, men livsstilen är också mycket viktig för en god hjärthälsa. Vi ger dig enkla tips som kan hjälpa till att hålla ditt hjärta friskt.


Tips för att ta vara på hjärtat

Enkla råd för ditt hjärta

Vårt hjärta är egentligen ett fantastiskt organ som slår varje minut, varje timme, varje dag genom hela livet utan att vila. Hjärtat är vår viktigaste muskel som transporterar blod runt i kroppen så att cellerna kan ta emot syre och näringsämnen. Det finns därför god anledning att ta hand om ditt hjärta!


En hjärtvänlig kosthållning

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR) uppmuntrar till en hjärtvänlig kost som är hälsosam och varierad med fisk, grönsaker, frukt och fullkornsprodukter. Välj dessutom magra köttprodukter och rent kött. Försök gärna att införa minst en vegetarisk rätt i veckan och var försiktig med alkohol. Låt dig inspireras av den typ av mat vi ofta ser längs medelhavet, där den främsta källan till fett är olivolja.

Det kan verka svårt och göra stora förändringar i kosthållningen för att få en sundare livsstil, gå ner i vikt eller bidra till en god hälsa. Därför är det viktigt och göra förändringar som du kan leva med.


Detta kan du låta bli

Börja med att ta en titt på din kost. Är det några speciellt kaloririka saker du kan ta bort eller begränsa? Hur kan du undvika mättat fett och hålla saltintaget lågt? Fråga dig själv om du alltid behöver ha salt i maten? Kan du använda vegetabilisk olja till stekning istället för margarin? Måste du dricka saft och dricka? Små förändringar i vardagen kan nämligen ha stor effekt på hälsan!

Använd gärna tallriksmodellen som säger att en tredjedel av tallriken bör bestå av grönsaker, frukt eller bär, en tredjedel av grova kornprodukter, potatis, fullkornsris eller fullkornspasta och en tredjedel av kött, fisk eller ägg.

Tallriksmodellen kan användas till alla måltider, både frukost, lunch och middag.


Ät omega-3

Omega-3 har en kända och dokumenterade effekter på bland annat hjärta, hjärna och syn. Det finns faktiskt så många som 27 000 publicerade studier om omega-3.Det råder en bred enighet om att de långkedjade omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är bra för hjärtat och en positiv hälsoeffekt uppnås vid dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. Men din kropp kan inte producera tillräckligt med omega-3 själv, därför måste vi få det tillfört genom kosten.

Det bästa är att äta marint omega-3 ”direkt från källan”. Fet fisk som lax, tonfisk, makrill, sill och torsklever. Alla är goda källor till EPA och DHA. Annan typ av fisk, skaldjur och alger innehåller också EPA och DHA, men i mindre mängder.


Motion bidrar till friskare hjärta

Önskar du bra hjärthälsa är det viktigt att få tillräckligt med fysisk aktivitet. Träning gör hjärtat starkare, på samma sätt som att du får starkare skelettmuskelatur av styrketräning.

Dessutom är det ett bra sätt att gå ner i vikt på. Och det är aldrig försent att börja träna!

Börja försiktigt och trappa upp allt eftersom formen blir bättre. Testa olika aktiviteter och hitta något som passar dig och som du trivs med. Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna att utöva fysiskt aktivitet med måttlig intensitet minst 150 minuter per vecka, vid hög intensitet kan tiden minskas. Aktiviteten bör spridas ut över flera av veckans dagar.


Sluta röka

Rökning är en riskfaktor för bra hjärthälsa. Att sluta röka en gång för alla är något av det bästa du kan göra för din hälsa. Det finns flera bra rökavvänjningsprodukter på apoteket, eller rådfråga din läkare.

  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


Källor:
Folkhälsomyndigheten, Apotek 1, Nasjonalforeningen for folkehelsen, nhi.no
Nordiske næringsstoffanbefalinger (NNR 2012)



PP-FRI-NOR-0257