Håll dig frisk och stark
Håll dig stark och frisk med styrketräning!
Från och med 35 års ålder kommer de flesta av oss att märka en gradvis minskning av muskelmassan. Detta är helt naturligt med åldern men beror också på att vi bli mindre aktiva med åren. Det finns dock en lösning för att undvika detta – nämligen styrketräning!

Håll dig stark och frisk...

Håll dig stark och frisk med styrketräning!


Från och med 35 års ålder kommer de flesta av oss att märka en gradvis minskning av muskelmassan. Detta är helt naturligt med åldern men beror också på att vi bli mindre aktiva med åren. Det finns dock en lösning för att undvika detta – nämligen styrketräning!


Håll dig frisk och stark

Bevarar muskelmassa

Regelbunden styrketräning gör att du reducerar minskningen av styrka och muskelmassa. Inte nog med det – genom att träna styrka regelbundet kommer du också att öka din muskelmassa, oavsett om du startar när du är 30 år eller när du är 70 år!


Vuxna män som inte tränar styrka eller inte utsätts för aktiviteter som kräver styrka kan faktiskt tappa så mycket som 0,5 kg ren muskelmassa per år från året de fyller 50. Kvinnor har genetiskt sett mindre muskelmassa än män och har därför ännu mer att vinna på att hålla den vid liv.


Håller skelettet starkt

Utöver att bevara muskelmassan så är styrketräning även viktigt för ditt skelett. Ett skelett som inte utmanas av rörelse tappar fort sin styrka.


De bästa aktiviteterna för att stärka skelettet är de som utsätter det för tryck eller stötar. Tryck uppstår till exempel vid styrketräning där motståndet skapar ett tryck på benen som då bildar en fastare struktur. Stötar uppstår vid viktbärande träning, som innefattar till exempel löpning och hopp.


Testar har visat att sex månader med regelbunden styrketräning ökar skelettstyrkan med två procent. Det kanske inte låter så mycket men när det gäller skelettet är ett par procent en betydlig förbättring som kan skydda dig mot allvarliga skador.


Håller kroppen frisk och stark!

Förutom att stärka skelettet och muskelmassan får du en rad andra positiva hälsovinster som bidrar till att hålla kroppen ung och stark.


En starkare kropp tål högre belastning och ger mer energi i en aktiv vardag. Regelbunden styrketräning kommer också att påverka kroppssammansättningen. Du arbetar upp mer muskelmassa och mindre fettmassa. På det sättet så bidrar styrketräning även till ökad förbränning eftersom muskler förbränner mer än fett. Kroppen kommer också få en bättre förmåga att kunna reglera blodsockret.


Styrketräning är viktigt för att bibehålla hälsan. Kroppen håller sig stark och fast, den ser yngre ut och du mår bättre!

Källor:
Trening.no
Volvat.no



Ref. PP-FRI-NOR-0320