Mer motion i vardagen
Mer motion i vardagen
2,5 timmar i veckan är allt som ska till för att främja hälsa och hålla formen. Det räcker att bli lätt andfådd men du kan minska på tiden om du utövar intensiv träning.

Mer motion i vardagen

Mer rörelse i vardagen


2,5 timmar i veckan är allt som ska till för att främja hälsa och hålla formen. Det räcker att bli lätt andfådd men du kan minska på tiden om du utövar intensiv träning.


Mer motion i vardagen

Regelbunden träning och fysisk aktivitet bidrar till mer energi och en god livskvalitet i vardagen. Det är dessutom viktigt för en god hälsa och verkar förebyggande mot sjukdom och olika krämpor.


Ändå är det många av oss som har svårt att få till den dagliga dosen med fysisk aktivitet. Generellt sett är det mycket stillasittande på många arbetsplatser och inte mycket som kräver rörelse. Faktiskt är det bara 3 av 10 av oss som uppnår kraven för rekommenderad fysisk aktivitet.


Att uppnå de rekommenderade mängderna fysisk aktivitet är upp till var och en av oss. Men svetten behöver inte spruta för att det ska gynna din hälsa, det är tillräckligt att öka pulsen något och bli lätt andfådd. Tränar du mer intensivt kan du korta ner tiden. Och all fysisk aktivitet räknas!


Svårt att komma igång

För många är den kanske största utmaningen att ta sig upp ur soffan och komma igång. Det smartaste är kanske att börja med kortare intervaller med aktivitet. Du kommer snabbt att känna av fördelarna och då kan det bli lättare att fortsätta att ta sig vidare.


Du kan till exempel testa lite lätt aktivitet medan du ser på TV eller pratar i telefon. En daglig promenad till och från jobbet, till butiken eller en promenad på morgonen eller kvällen kan vara en väldigt bra fast rutin att komma igång med. Aktiviteter som att kratta löv, skotta snö och hushållsarbete räknas självklart även det som hälsofrämjande aktiviteter.


Att tänka på att stillasittande utgör en ökad risk för dålig hälsa är i sig själv en god motivation.


Gör något du gillar

Men vad är det som får dessa träningsmänniskor att träna om och om igen, kanske du undrar?


Många av de som tränar regelbundet kommer nog ha en sak gemensamt, att de har hittat aktiviteter som de tycker om. Om du väljer en joggingtur i skogen, dans- eller yogaklasser på gymmet, simning, skidåkning eller ett träningsprogram framför tv:n spelar ingen roll så länge du tycker det är roligt.


Det finns många olika lag, föreningar och gym där du kan vara aktiv tillsammans med andra och där du kan välja mellan olika aktiviteter, träningsgrupper eller så kanske du kan träna tillsammans med kollegorna. Att träna tillsammans med andra kan bidra både till ökad trivsel och bättre humör.


Det kan även vara bra att hitta en intensitetsnivå som passar för dig. Då är chansen större att du kommer fortsätta med träningen.


Träningstrender 2018

Träningsexperterna spår att flera av oss kommer att använda teknologiska hjälpmedel som en del av träningen. Det kan till exempel vara appar som hjälper oss att registrera puls och antal kilometer eller elektroniska träningsdagböcker.


På många ställen runt om i landet har det byggts träningsparker utomhus där fokus ligger på träning med den egna vikten som motstånd. Detta har även blivit en trend på gymmen, i form av till exempel gruppträningspass med band, så som TRX. Allt fler av oss tränar dessutom styrketräning för att hålla oss i form.


Yoga är en annan träningsform som fortfarande är trendig medan användningen av personliga tränare har exploderat under de senaste åren.


Men det spelar ingen roll om du hänger med i trenderna eller hittar din egen väg – huvudsaken är att du är aktiv. Och kom ihåg, det är aldrig för sent att börja!


Källor:
Folkhälsomyndigheten
Helsenorge.no/fysisk aktivitet


Ref. PP-CLV-NOR-0273