Hössträning
Träna ute oavsett väder!
När temperaturen sjunker och dagarna blir kortare är det lätt att låta joggingskorna stå kvar i skohyllan. Vi ger dig tipsen som ger dig träningslust i höstmörkret.

Träna ute oavsett väder

Träna ute oavsett väder!


När temperaturen sjunker och dagarna blir kortare är det lätt att låta joggingskorna stå kvar i skohyllan. Vi ger dig tipsen som ger dig träningslust i höstmörkret.


Hössträning

Det är lätt att hitta ursäkter för att inte träna – och speciellt lätt är det under hösten och vintern när det är mörkt och kallt ute. Många av oss kanske väljer bort träningen för att istället stanna kvar i soffan under denna period. I snitt så lägger vi faktiskt på oss ett halvt kilo under vinterhalvåret.


Men under denna period så är egentligen träningen extra fördelaktig eftersom den ger mer energi. Hösten kan faktiskt även vara en jättebra tid för utomhusträning om du har rätt utrustning. Men om du helst vill vara inomhus så har gymmen många spännande pass att testa.


Så hur kan du hålla motivationen uppe under hösten?


Gör ett träningsschema

Lägg upp en plan för vilka dagar du ska träna och vad du ska göra på träningen – och håll dig till den! Många tycker att det är enklare att träna på morgonen innan jobbet eller direkt efter jobbet, då det kan vara svårare att komma iväg när man väl har kommit hem och är trött efter att ha jobbat.


Ett annat tips är att lägga in träningen som en naturlig del av din vardag. Ska du besöka vänner eller bor du relativt nära jobbet kan du kombinera transportsträckan med en löp- eller cykeltur.


Ett annat sätt att komma iväg kan vara att boka in träningen tillsammans med andra. Det kan vara kul att kombinera träning med att umgås. Att gå med i en lokal träningsgrupp är ett alternativ.


Ha rätt utrustning

Tycker du om att träna utomhus så finns det ingen anledning att sluta med detta när hösten kommer. Men det är viktigt att vara rätt klädd!


Ska du ut på löptur så rekommenderas det att ha så lite kläder som möjligt. Har du för mycket kläder riskerar du att bli kall och fuktig. Syntetiskt material och ull är bättre än bomull. Det kan vara bra att vara lite kall i början för du kommer bli varm efter hand och då kan det vara behagligare med tunna kläder.


Under vintern kan det även vara bra att ha en pannlampa och dubbar eller skor med dubb.


Testa något nytt

Om utomhusaktiviteter är dina favoriter men du helt enkelt inte vill vara ute när det är kallt, kan du ta tillfället i akt att testa något nytt. Boka ett pass på ditt lokala gym. Annars så finns det många aktiviteter som även kan utövas inomhus. Du kan ju till exempel både cykla och springa inomhus!


Sätt upp mål

Vad är det du vill uppnå med träningen? Att sätta realistiska mål för träningen kan vara bra för motivationen. Du kan ha både kortsiktiga, som att springa 5 km, cykla till jobbet etc. och ett huvudmål, som till exempel att springa ett maraton eller liknande.


Motivation gör det lättare att lyckas. Att ha ett mål att sträva efter gör det enklare att kämpa och att fortsätta med det. Men det är viktigt att det är rätt mål för just dig, så att du inte tappar motivationen på vägen dit.


Ha en bra träningshöst!


Ref. PP-CLV-NOR-0228