Träna ute
Träna ute!
Nu är äntligen det fina vädret här igen och då är det skönt att vara ute. Men även om solen skiner så är det många av oss som väljer att svettas på gymmet. Vi ger dig tips och inspiration till att köra utomhusträning i vår.

Träna ute

Träna ute!


Nu är äntligen det fina vädret här igen och då är det skönt att vara ute. Men även om solen skiner så är det många av oss som väljer att svettas på gymmet. Vi ger dig tips och inspiration till att köra utomhusträning i vår.


Träna ute

Våren är här igen med långa ljusa dagar, gröna träd och härlig temperatur. Det är ett gyllene tillfälle för utomhusträning. Det är enklare än du kanske tror! Det är nämligen inte bara joggingrundan som kan göras utomhus.


Träna när du vill

En av de största fördelarna med utomhusträning är att du kan träna precis när du vill och inte behöver vara beroende av att hålla tider på gymmet. Tröskeln för att komma igång blir inte heller lika hög, allt du behöver är träningskläder och dig själv.

Många väljer löpning, men om du inte tycker om att jogga så är en promenad i ett raskt tempo också bra träning. Använder du stavar får du dessutom lite extra träning för armarna. En fjäll- eller skogstur på våren eller sommaren i grönska och fågelkvitter gör gott för kropp och själ.

Cykling och rollerblades är andra goda alternativ om du vill komma dig iväg – men glöm inte hjälmen!

Transportträning – det vill säga gå, cykla eller jogga till jobbet – är dessutom ett bra sätt att smyga in träning i vardagen.


Styrketräning utomhus

Att styrketräna utomhus är ett bra alternativ till gymmet. Du kan nämligen träna både styrka- och konditionsövningar på gräsmattan eller i en park och det är minst lika effektivt. Både knäböj, pushups och situps går bra att göra utomhus. Har du en stadig bänk eller murkant kan du till exempel ta hjälp av den för att göra dips eller hopp.

Intervallträning och trappträning är perfekt att göra utomhus. Det finns också särskilda bootcamp-pass som arrangeras utomhus där du även kan träna ihop med vänner och bekanta.

Många bollsporter, som basket, fotboll och strandvolleyboll är också jättebra träning som kan göras utomhus.

Ett annat tips är att lägga in några träningsövningar när du är ute och leker med barnen. Ofta tycker barnen det är roligt och vill vara med och träna!


Vi blir gladare av att träna utomhus

Flera forskningsstudier har jämfört fysisk aktivitet i naturliga omgivningar och fysisk aktivitet innomhus. Forskarna har tittat på mentalt och fysiskt välmående, livskvalitet och träningsmotivation.

I en studie, publicerad i forskningstidningen Environmental Science and Technology, kom forskarna fram till att träning ute i naturen ger en bättre mental upplevelse jämför med att träna inomhus.

Träning utomhus gav en känsla av vitalisering, ökad energi och positivt engagemang och även mindre spänning och depression. Enligt studien rapporterade deltagarna också om ökad glädje och tillfredsställelse i samband med utomhusträning. Det var också mer sannolikt att deltagarna skulle fortsätta med träningen.


Ref. PP-CLV-NOR-0297