Håll dig hälsosam och glad under hela vintern!
Håll dig hälsosam och glad under hela vintern!
Vintern kan kännas lång och tung för många. Då är det viktigt att ta till några positiva åtgärder för att ta hand om hälsan och humöret.

Håll dig hälsosam och glad...

Håll dig hälsosam och glad under hela vintern!


Vintern kan kännas lång och tung för många. Då är det viktigt att ta till några positiva åtgärder för att ta hand om hälsan och humöret.


Håll dig hälsosam och glad under hela vintern!

Vintern ligger framför oss återigen. För några betyder snö och mörka kvällar skidåkning, mys framför spisen, varm choklad och magisk natur. Andra tycker att kylan och mörkret är en plåga och längtar efter sol och värme när vintern börjar närma sig. Då kan det kännas frestande att dra sig tillbaka och göra så lite som möjligt.


Men det finns några saker som du kan göra för att hålla humöret och motivationen uppe under vintermånaderna.


Omega-3, vitaminer och mineraler

Något som hjälper till att förebygga trötthet under vintermånaderna är en sund kost med tillräckliga mängder vitaminer och mineraler.


Omega-3 har en stor betydelse för hälsan året om. Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är viktiga näringsämnen när kroppen ska bibehålla hjärtats, hjärnans och synens normalfunktion.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk 2-3 gånger i veckan, varav fet fisk minst en gång. Till fet fisk räknas lax, öring, makrill eller sill. För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.


Du kan stödja immunförsvaret genom att välja grönsaker och frukt med mycket C-vitamin. C-vitamin är även viktigt för att öka kroppens upptag av järn från bland annat fullkornsprodukter.


Blåbär är fulla av antioxidanter

Blåbär är fulla av antocyanosider och flavonoider, dessa ämnen är så kallade antioxidanter och ger bären den blå färgen.


Det finns även kosttillskott med antioxidanter. Argus är ett kosttillskott med blåbärsextrakt, och har länge varit en av våra mest populära produkter.


Viktigt att få i sig tillräckligt med D-vitamin under vintern

D-vitamin behövs för immunförsvaret. Det är egentligen solljuset som är vår huvudsakliga källa till D-vitamin men under vintern är tyvärr inte solens strålar tillräckligt starka för D-vitaminproduktionen som sker i huden. Då är det viktigt att tillföra vitaminet genom kosten och eventuellt komplettera med kosttillskott.


Fritt Flyt från VNP innehåller D-vitamin och omega-3. Tar du tre kapslar om dagen får du i dig 7,5 mikrogram D-vitamin utöver det du får från maten du äter. Du får samtidigt i dig de hälsosamma omega-3 fettsyrorna. För att kunna erbjuda något för fler, så har vi två olika Fritt Flyt produkter: Fritt Flyt Omega-3 och Fritt Flyt Plus.

Ljus i mörkret

Ett annat tips är att försöka vistas ute i dagsljuset. Ta dig ut på helgen när det är sol. Ta en promenad på lunchrasten. Det finns även specialanpassade lampor som motverkar vinterdepression.


Det är även bra för humöret att vara social och aktiv – även under den mörkare delen av året. Försök att hålla dig aktiv, få tillräckligt med sömn, umgås med andra och ta vara på de trevliga stunderna, det kan göra vintermånaderna en hel del lättare.


  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att bibehålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
  • Vitamin C bidrar till immunförsvarets normala funktion och till att reducera trötthet och utmattning.
  • Vitamin D bidrar till att bibehålla ett normalt skelett och normal muskelfunktion.
  • Vitamin D bidrar till att upprätthålla immunförsvarets normala funktion.


Ref. PP-BIF-SWE-0068