Nytt år, nya möjligheter
Nytt år, nya möjligheter
Många önskar att skapa en hälsosammare vardag i det nya året, men det är inte alltid lika lätt att hålla motivationen och viljestyrkan uppe. Vi ger dig några goda tips på vägen.

Nytt år, nya möjligheter

Nytt år, nya möjligheter


Många önskar att skapa en hälsosammare vardag i det nya året, men det är inte alltid lika lätt att hålla motivationen och viljestyrkan uppe. Vi ger dig några goda tips på vägen.


Nytt år, nya möjligheter

Efter revbensspjäll, julöl, kakor och godsaker är det många som har stora planer på att starta det nya året med goda och hälsosamma vanor. Kanske är målet att tappa några kilo i vikt, träna mer eller välja mer hälsosam mat. Ibland är det lätt att tappa modet och vissa kommer av sig bara ett par veckor in i det nya året.


Det som kännetecknar de som klarar av att nå sina mål är ofta det att dom har tänkt igenom vad som faktiskt är realistiskt att genomföra i en hektisk vardag.


Vi ger dig några tips på enkla livsstilsändringar som lägger grunden för ett hälsosamt 2019.


Fyll kylskåpet med frukt och grönt

Våra kostvanor är en viktig del av en hälsosam livsstil och ju mer du äter av frukt, bär och grönsaker som är fulla av näringsrika ämnen, ju bättre är det.


Frukt och grönt passar både till middag, lunch, som snacks och som mellanmål istället för godis och bullar. Se till att alltid ha grönsaker som till exempel paprika, morötter, körsbärstomater och liknande lätt tillgängligt. Och undvik chokladen. Du kan äta 11 äpplen istället för 100 gram choklad!


Ett tips är att köpa en mixer så att du lätt kan göra näringsrika soppor och fruktsmoothies. Bär hittar du i frysdisken året runt. Ett annat smart tips är att prova ett nytt hälsosamt recept till middag en gång i veckan. På det sättet kan du samla många nya nyttiga maträtter att välja mellan och då är chansen mindre att du blir trött på den hälsosamma maten.


Så småningom kan detta visa positiva resultat på badrumsvågen.


Rör dig mer

Mer aktivitet i vardagen är positivt för de allra flesta av oss. Ofta är det inte så stora förändringar som ska till för att göra skillnad: Ta trappan istället för rulltrappan eller hissen. Lämna bilen hemma när du ska till affären, besöka någon eller träna. Gör några enkla styrkeövningar hemma framför TVn på kvällen istället för att lägga dig i soffan.


Om du vill börja träna är det bra att fokusera på aktiviteter du tycker om. Då är det större chans att du kommer fortsätta med träningen. Kanske är det på tiden att ta upp en idrott du trivdes med förr? Eller varför inte testa några nya gruppträningspass på gymmet – det finns oftast något för alla.


För lite extra motivation i början kan du till exempel unna dig några fina och praktiska träningskläder. Är målet att gå ut och gå, eller jogga kan det dessutom vara trevligt att ladda ner musik du tycker om att lyssna på.


Men sätt inte för höga mål i början. Tänk hellre att detta ska vara något du ska njuta av. Och ha tålamod – resultaten kommer inte över en natt. Tränar du regelbundet genom året kommer du så småningom märka stor skillnad.


Ät fet fisk med omega-3

Kosten är en viktig och avgörande faktor för en hälsosammare livsstil. Näringsämnena i en bra sammansättning är avgörande för både hälsa och viktkontroll.


Fisk är en riktig bra källa till viktiga vitaminer, proteiner och mineraler. Fet fisk som lax, öring och makrill innehåller dessutom de nyttiga omega-3 fetterna som bland annat är viktigt för att bibehålla en god hjärthälsa.


Det är faktiskt gjort över 10 000 vetenskapliga studier på effekten av omega-3. De flesta är positiva och visar ett tydligt samanhang mellan intag av omega-3 och att bibehålla en god hjärta, hjärna och ögonhälsa.


Ät gärna fisk flera gånger i veckan.


Omega-3, vitaminer och mineraler

Många vill ta kosttillskott för att öka vitaminintaget. Men med så många vitaminer och mineraler på marknaden är kan det vara lätt att bli förvirrad.


Ett vitamin vi ofta behöver här i Skandinavien under höst- och vintehalvåret är D-vitamin. D-vitamin bildas i huden när den utsätts för solljus. Om solexponeringen blir för liten är intaget av ”solvitaminet” från kosten avgörande för att bibehålla en god nivå. Från kosten är fet fisk huvudkällan till D-vitamin, men även vissa matvaror berikade med vitamin D.


Vår kropp kan endast producera mindre mängder omega-3 och behöver få det tillfört via kosten, året runt! Äter du inte fet fisk, eller äter lite fet fisk, rekommenderar VNP ett dagligt tillskott av omega-3 från fiskolja.


Immunförsvaret behöver omtanke hela året, men speciellt nu om vintern är det bra att vara extra mån om detta, ett effektivt immunförsvar är viktigt. C-vitamin bidrar till normal funktion av immunförsvaret, samtidigt som vitaminet bidrar till att reducera trötthet och utmattning.


Mycket snabbmat, halvfabrikat, oregelbundna måltider och enformig kost kan bidra till att vi får i oss för lite nyttiga näringsämnen – och för mycket socker, salt och mättat fett. Önskar du ett stabilt intag av vitaminer och mineraler kan du komplettera din kost med ett tillskott av multivitaminer.


Njuta med måtta

Att gotta sig med kakor, glass och choklad någon gång då och då är både tillåtet och smart – även om du lever en hälsosam livsstil! Det är faktiskt viktigt att du tillåter dig själv att unna dig ibland. Gör du aldrig det är det lätt att du förr eller senare tröttnar.


Vi önskar dig ett riktigt gott och hälsosamt år!



  • Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till hjärtats normalfunktion, DHA bidrar till att bibhålla hjärnans och synens normala funktion. Positiv hälsoeffekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA för hjärtat och 250 mg DHA för hjärna och syn.
  • Vitamin D bidrar till att bibehålla ett normalt immunförsvar, ett normalt skelett och en normal muskelfunktion.


PP-FRI-NOR-0477