Nu är tiden inne för att ta vitamin D
Nu är tiden inne för att ta vitamin D
Nu när den mörkare delen av året snart är här kan vissa få för lite av det viktiga D-vitaminet till följd av brist på solljus. D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium och hålla våra ben starka.

Nu är tiden inne för att ta...

Nu är tiden inne för att ta vitamin D


Nu när den mörkare delen av året snart är här kan vissa få för lite av det viktiga D-vitaminet till följd av brist på solljus. D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium och hålla våra ben starka.


Nu är tiden inne för att ta vitamin D

D-vitamin bildas i huden när den utsätts för solljus. Om du bor i ett land med mycket sol, så får du förmodligen tillräckligt med D-vitamin genom att vara ute i solen några timmar per vecka.


Här uppe i Norden kan långa nätter och korta dagar vara mysigt, men bristen på solljus gör samtidigt att vi får mindre påfyllning av D-vitamin på naturlig väg. Då är det viktigt att tänka på att få i sig tillräckligt med D-vitamin från andra källor.


D-vitamin från fet fisk

Utöver solljus, så kan vi även få D-vitamin genom kosten eller från kosttillskott. Viktiga D-vitamin källor i svensk kost är fet fisk och berikade mejeriprodukter.


Svenska Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna får i sig 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag från antingen fisk (EPA och DHA) eller flytande matfetter (ALA). I kroppen kan en liten del av ALA omvandlas till de långa omega-3-fettsyrorna DHA och EPA.


För vissa grupper finns mer detaljerade rekommendationer, se livsmedelsverket.se.


Några typer av mjölk samt andra mejeriprodukter är i dag berikade med vitamin D. Dessa bidrar därför till att täcka kroppens behov.


D-vitamin och omega-3 från kosttillskott

Hur stor del av det rekommenderade intaget som behöver komma från tillskott beror på hur mycket man får i sig från maten. Om du inte äter fet fisk eller äter lite fet fisk kan ett kosttillskott vara en idé.


I Sverige är de officiella rekommendationerna att gravida, spädbarn och barn under 2 år bör äta 10 mikrogram vitamin D per dag. Barn och vuxna under 75 år bör också äta 10 mikrogram vitamin D per dag, medan vuxna med lite eller ingen solexponering och vuxna över 75 år bör äta 20 mikrogram vitamin D per dag.


För att nå upp till näringsrekommendationerna har Livsmedelsverket följande råd:

  • Alla barn under 2 år rekommenderas tillskott med 10 mikrogram vitamin D3 per dag i form av D-droppar.
  • Vissa barn behöver fortsätta med D-droppar även efter 2 år. Det gäller barn som har mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk. Hur länge de behöver fortsätta med D-dropparna varierar, men ett generellt råd är att fortsätta åtminstone upp i femårsåldern. Eftersom rekommenderat intag nu har höjts till 10 mikrogram per dag för barn över 2 år kommer rekommendationerna om D-vitamintillskott för denna åldersgrupp att ses över. Är man osäker på om barnet behöver D-droppar eller inte är det i väntan på nya rekommendationer bättre att ge än att låta bli.
  • Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas att rådgöra med sin barnmorska om eventuellt behov av kosttillskott.
  • Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott med 10 mikrogram vitamin D3 per dag. Eftersom rekommenderat intag nu har höjts till 20 mikrogram per dag för äldre över 75 år kommer rekommendationen om D-vitamintillskott för denna åldersgrupp att ses över.
  • Den som äter helt vegetariskt rekommenderas att ta D-vitamintillskott under hela året. Den som inkluderar mjölkprodukter och ägg kan behöva ta kosttillskott under vinterhalvåret.

Fritt Flyt Omega-3 innehåller vitamin D, medan Fritt Flyt Plus är en kombinationsprodukt som även innehåller kalcium, vitamin K2 och B6 – bra för dig som befinner dig mitt i livet.


Källor: Livsmedelsverket, Forskning.no, Helseinformatikk.no, helsenorge.no, lhl.no


  • Vitamin D bidrar till att bibehålla ett normalt skelett.
  • Vitamin D bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • Oemga-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till att bibehålla hjärtats normala funktion. Gynnsam effekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA.
  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar till att bibehålla synens normala funktion. Gynnsam effekt uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.


Ref. PP-FRI-SWE-0103